راهبردهايی مفيد درباره يادگيری
مهارتهای اصلی مطالعه: خواندن، یادداشت برداشتن و استفاده از مواد و مطالب.
1 خواندن.
یکی از ارزشمندترین مهارتهایی که دانشجویان باید بر آن احاطه پیدا کنند توانایی آموختن از طریق خواندن است. روشی که اغلب اشخاص از آن پیروی میکنند این است که از صفحه اول تا آخر مطلب را میخوانند و این روشی است که اغلب ما آن را از دوران کودکی فرا گرفتهایم. در برخی از موارد و موضوعات این بهترین کاری است که میتوان کرد. اگر یک کتاب داستان و یا یک زندگی نامه را میخوانید، بهتر است که از ابتدا تا انتهای کتاب را بخوانید. اما باید دانست که این تنها طرز خواندن کتاب نیست و در اغلب موارد بهترین روش هم به شمار نمیآید. مثلاً خواندن یک روزنامه از اولین تا آخرین سطر بی مورد است. برای درس خواندن هم این روش درستی نیست. روش چهار بخشی که در ادامه مطالب توضیح دادهایم امکان انتخاب و روش دیگری در اختیار شما میگذارد.
توصیه اول: تدارک و آماده شدن.
برای افزایش علم و اطلاع خود و نه برای آموختن بخوانید. اگر بتوانیم آنچه میخوانیم با آنچه در حال حاظر میدانیم به شکلی به هم ربط بدهیم و اگر بتوانیم آن چه را میخوانیم با موضوعاتی معنی دار ارتباط بدهیم، بهتر یاد میگیریم. با استفاده از یک دوره آماده سازی میتوانید ذهن خود را برای کسب دانش جدید آماده کنید. ابتدا حدود سه دقیقه به این فکر کنید که در حال حاضر درباره موضوع مورد نظر چه میدانید. بعد فصل یا کتاب را ورق بزنید این مهارتی است که اغلب اشخاص دارند اما تحت تأثیر آموختههای دوران مدرسه آن را فراموش کردهاند. وقتی به کتاب خانه یا کتاب فروشی میروید. برای انتخاب کتاب مورد نظر آن را به اجمال ورق میزنید. چند کتاب را مرور اجمالی میکنید و بعد از میان آنها یکی را انتخاب میکنید. تورّق کردن یکی از مهارتهای مهم در خواندن است تنها در کتاب خانه یا کتابفروشی هم نیست که میتوانید از این روش استفاده کنید. این کار تدارکی عالی برای مطالعه جدی است. با این کار، نظری اجمالی و کلّی درباره موضوع پیدا میکنید و بی آن که متوجه باشید ساختاری در شما ایجاد میشود که ذهن شما را برای یاد گیری آماده میسازد.
توصیه دوم: برداشت کلّی.
پس از آن که نگاهی اجمالی به فصل یا کتاب انداختید، سعی کنید به برداشتی کلّی برسید. میتوانید خلاصههای انتهای فصلها را بخوانید، به سر فصلها، عناوین و فهرست مطالب نگاه کنید. نتیجه گیریها را بخوانید. حالا دوباره به فصل یا کتاب مراجعه کنید و به نمودارها و جدولها نگاهی بیندازید. دنبال نکات مهم بگردید. میتوانید این اطلاعات را در شروع یا در انتهای مطالب پیدا کنید.
با انجام دادن این کار میتوانید با پیامدهای اصلی کتاب آشنا شوید. اگر احساس کردید که میخواهید از جزئیات بیشتری مطلع شوید، میتوانید کتاب را دقیقتر بخوانید. این روش را روی سایر فصلهای کتاب آزمایش کنید.
توصیه سوم: خواندن دقیقتر.
حتی به هنگام خواندن دقیقتر مجبور نیستید که همه فصل یا همه کتاب را بخوانید مجبور هم نیستید بخشهایی از کتاب را که قبلاً خواندهاید و دوباره خوانی کنید. بعد از مرور اجمالی و رسیدن به برداشت کلّی معمولاً به این نتیجه میرسید که کدام بخشها را میدانید و کدام بخشها را باید بیشتر بخوانید.
درک کردن بخشهای دشوار. همه به هنگام مطالعه به بخشهایی میرسند که درک مطلب به رایشان ساده نیست. ممکن است موضوع دشوار باشد. این احتمال هم وجود دارد که نویسنده مطلب را روان و سلیس ننوشته باشد. بی جهت ساعتهای طولانی وقت صرف فهمیدن مطالب دشوار نکنید میتوان دو دلیل برای این موضوع ارائه داد: اول آن که وقتی موضوع دشوار را کنار میگذارید ذهن شما به شکلی، ناهشیار روی آن کار میکند و دیگر آن که مطلبی که بعد از این فصل دشوار درج شده است میتواند شما را در درک موضوع دشوار کمک کند.
توصیه چهارم: مرور دوباره.
مرور آن چه خواندهاید و آموختهاید برای به خاطر سپردن مطالب در بلند مدت کمک شایان توجه میکند. با رعایت این چهار توصیه نه تنها وقت زیادی صرف خواندن کتاب نمیکنید، بلکه میتوانید کتاب را با سرعت بیشتری بخوانید و آن را بیاموزید. علتش هم این است که در اغلب موارد بخشهای کمتری از یک کتاب را میخوانید.
2 یادداشت برداری.
اغلب اشخاص از روش یادداشت برداری استفاده میکنند. یادداشت برداری روشی برای ثبت اطلاعات است. اما یادداشت برداری هرگز اقدامی انفعالی نیست. برای یادداشت برداری تنها یک راه درست وجود ندارد. بستگی به این دارد که شما به چه منظوری یادداشت بر میدارید. بستگی به مطالب هم دارد. با یادداشت برداشتن برای خودتان مطلب را بازنویسیی میکنید. همین اندازه که بتوانید از مطالبی که یادداشت برداشتهاید استفاده شخصی بکنید کافیست.
یادداشتها میتوانند انواع و اقسام مختلف داشته باشند. میتوانید یادداشتهایتان را مرور و آنها را خلاصه کنید. هر بار که دوباره نویسی میکنید در موقعیتی قرار میگیرید که اطلاعات به دست آمده را بیشتر به خاطر بسپارید. یادداشت برداری میتواند به شکل عکس و تصویر یا به شکل نوشته باشد.
یادداشت برداری به عنوان اقدامی پویا.
به کار بردن مطالب خوانده شده به جای فقط حفظ کردن آنها، به خاطر سپردن را سادهتر میکند. یادداشت شما از نوشته شماست. بنابر این باید آن را به شکلی تدارک ببینید که بتوانید از آن به نحو مطلوب استفاده کنید. سعی کنید نکاتی را که جالب و کلیدی به نظر میرسند یادداشت کنید.
توصیه اول: خلاصه کردن یادداشتها.
کسانی که خود را برای شرکت در امتحانات آماده میکنند خلاصه کردن یادداشتها را کاری مفید و به درد بخور میدانند. به عبارت دیگر یادداشتها را آنقدر فشرده میسازد که عصارهاش باقی میماند. با هر بار مرور و بازخوانی، یادداشتی جدید به وجود میآید. یادداشت از روی یادداشت. در جریان این کار ممکن است در برنامه ریزی کارتان تجدید نظر کنید.
توصیه دوم: کارکردن با اطلاعات.
اگر اطلاعات جمع آوری شده بکار نروند، انبار کردن آنها بی فایده است. هر چه به اطلاعات جدید بیشتر توجه کنیم، بهتر میآموزیم و بهتر از آنها یاد میگیریم. بنابر این تنها به جمع آوری اطلاعات اکتفا نکنید، با آنها کار کنید، با آنها بازی کنید.
توصیه سوم: روش چند رسانهای.
هر چند در مطالعات خود از شیوههای متفاوتتری استفاده کنید، بهتر یاد میگیرید و کارتان خلاقتر میشود. درباره طرح مورد نظرتان بخوانید، بنویسید و حرف بزنید. به صحبتهایی که دیگران در همین خصوص میکنند گوش بدهید. استفاده از مدادهای رنگی، تصاویر و نقاشیهای مختلف میتواند تا حدود زیاد به شما کمک کنند. اینها ابزار مهمی برای حفظ کردن و به خاطر سپردن هستند. اینها به شما کمک میکنند تا رابطه میان عناصر مختلف یادداشتهایتان را در نظر بگیرید. آیا نوار سمعی یا نوار ویدیویی در زمینه موضوعی مورد نظر شما وجود دارد؟ میتوانید مطالب مهم کتاب را روی نوار ضبط کنید و بعد در حالی که در اتومبیل نشستهاید به آنها گوش بدهید.
توصیه چهارم: تقویت یادگیری.
اگر مطلبی را که قصد مطالعه آن را دارید سخت است، بهتر است یادداشتهای تهیه کرده خود را با خود داشته باشید تا در موقعیتهایی که گهگاه دست میدهند روی آنها مطالعه کنید. دستگاه پخش اتومبیل شما وسیله ارزشمندی است که میتوانید از آن به خوبی استفاده نمایید.
راه کار مرور برای امتحانات.
اگر برای شرکت در امتحانات درس میخوانید، لازم است مدتی قبل از شروع امتحانات درسهایتان را بازخوانی و مرور کنید. اگر تا امتحانات شما فرصتی باقی نمانده و شما به تازگی خواندن این کتاب را شروع کردهاید، باز هم میتوانید از روشهایی برای رسیدن به آمادگی بیشتر استفاده کنید.
ابتدا شرایطی را در نظر میگیریم که هنوز تا امتحانات شما فرصتی باقی است. در این خصوص میتوانید از راهکار مرور استفاده کنید که در ادامه مطالب آن را توضیح دادهایم.
1. با دیدی کلی و اجمالی به موضوع نگاه کنید: جنبههای قوی و مثبت شما کدامند؟ در چه زمینههایی با خلاء اطلاعاتی مواجه هستید. نیروی تان را در کجا باید صرف کنید؟ دانستن همه مطالب در تمامی دقایق غیر ممکن است.
2. به هنگام یادگیری از روش تکرار و تمرین استفاده کنید.
3. برای مرور جدول زمانی در نظر بگیرید. بیش از اندازه جاه طلب نباشید. برای هر زمان برنامه محدودی در نظر بگیرید. به خودتان فشار بیش از اندازه نیاورید.
4. برنامهای برای مرور، مرور کردههایتان در نظر بگیرید. به عبارت دیگر یادداشتهای اولیه را مرور کنید و خلاصه مجددی از آن تهیه نمایید.
5. امکان آن وجود دارد که نتوانید همه برنامههایی را که مشخص کردهاید در زمان معینی به اتمام برسانید. از این رو سعی کنید فرصتهای آزادی برای خود در نظر بگیرید تا در صورت نیاز از این فرصتها برای تمام کردن کارتان استفاده کنید.
6. در هر مرور نوشتهها و یادداشتهایتان را خلاصهتر کنید.
7. در صورت امکان به سؤالات امتحان قبلی جواب بدهید.
توجه داشته باشید که هر امتحان تا حدودی یک بازی است و هر چه این بازی را بیشتر انجام بدهید موفقتر میگردید و بر میزان مهارت شما اضافه میشود. وقتی اطلاعات اولیه را داشته باشید، عامل مهم دیگر که این هم تعیین کننده است شیوهای است که در امتحان از آن استفاده میکنید.
اگر امتحان شما نزدیک است و قبلاً از راه کار مرور و خلاصه نویسی استفاده نکرده اید، سعی کنید از فرصت باقی مانده برای مرور و خلاصه نویسی به نحو مطلوب استفاده کنید. اشکال اینجاست که بعضیها تحت تأثیر امتحان به قدری گیج میشوند که بی آن که بدانند و اطلاع داشته باشند اوقات خود را تلف میکنند. از مطالبی که در این فصل خواندید برای هر چه بهتر برگزار شدن امتحانتان استفاده کنید.
راه کارهایی برای کنترل اعصاب به وقت امتحانات.
راه کار عمومی: چشم انداز کلی.
به سوالات زیر پاسخ بدهید:
ـ کدام موضوعات را بلدید؟
ـ کدام یک ضروری و کدام یک انتخابی هستند؟
ـ خلأ موجود برای من کدامست؟
برای این که چه زمانی، چه کاری بکنید برنامهای دقیق بنویسید.
روش روزانه: چشم انداز جزئی.
حالا چشم انداز بلندمدت را فراموش کنید و اقدامات زیر را انجام دهید:
ـ در هر زمان تنها به یک موضوع درسی بپردازید.
ـ وقتی زمان تمام میشود، دست از مطالعه بکشید و به سر وقت موضوع بعدی بروید.
ـ استراحت را فراموش نکنید. پس از هر یک ساعت و نیم درس خواندن دقایقی استراحت کنید.
ـ تمام شب را بیدار نمانید. قهوه بیش از اندازه مصرف نکنید.
ـ به طور منظم بخورید. بخوابید و ورزش کنید.
ـ برنامههایتان را به طور روزانه مورد تجدید قرار ندهید. هفتهای یک بار کافیست.
ـ هفتهای یک روز به خود استراحت بدهید.
ـ روش خود در قبال امتحان را تمرین و تکرار کنید.
ـ یادداشتهایتان را در هر مرحله خلاصهتر کنید.
روز امتحان.
قبلاً برنامه ریزی کنید که چه لباسی میخواهید بپوشید، چگونه به سر جلسه امتحان بروید و غیره.
ـ به یادداشتهای خلاصه شدهتان نگاهی بیندازید.
ـ به موقع به محل امتحان بروید.
ـ به صحبتهای بدبینانه دیگران گوش ندهید.
ـ به خود فرصتی بدهید تا آرام بگیرید.
ـ دستور العمل امتحان را اول بخوانید.
ـ سؤالات را به دقت بخوانید.
ـ زمان پاسخ دادن به هر سؤالی را مشخص سازید.
ـ اگر سؤالی به نظر دشوار رسید، آنچه را میدانید با آن تطبیق بدهید.
ـ اگر احساس کردید مطلب را نمیدانید، آنچه را میدانید یادداشت کنید. اغلب جواب را به این طریق پیدا میکنید.
ـ سعی نکنید هر چه را میدانید بنویسید. جواب دادن به سؤال کافیست.
ـ سعی نکنید در حدّ نابغه ظاهر شوید. راحت باشید.
1 خواندن.
یکی از ارزشمندترین مهارتهایی که دانشجویان باید بر آن احاطه پیدا کنند توانایی آموختن از طریق خواندن است. روشی که اغلب اشخاص از آن پیروی میکنند این است که از صفحه اول تا آخر مطلب را میخوانند و این روشی است که اغلب ما آن را از دوران کودکی فرا گرفتهایم. در برخی از موارد و موضوعات این بهترین کاری است که میتوان کرد. اگر یک کتاب داستان و یا یک زندگی نامه را میخوانید، بهتر است که از ابتدا تا انتهای کتاب را بخوانید. اما باید دانست که این تنها طرز خواندن کتاب نیست و در اغلب موارد بهترین روش هم به شمار نمیآید. مثلاً خواندن یک روزنامه از اولین تا آخرین سطر بی مورد است. برای درس خواندن هم این روش درستی نیست. روش چهار بخشی که در ادامه مطالب توضیح دادهایم امکان انتخاب و روش دیگری در اختیار شما میگذارد.
توصیه اول: تدارک و آماده شدن.
برای افزایش علم و اطلاع خود و نه برای آموختن بخوانید. اگر بتوانیم آنچه میخوانیم با آنچه در حال حاظر میدانیم به شکلی به هم ربط بدهیم و اگر بتوانیم آن چه را میخوانیم با موضوعاتی معنی دار ارتباط بدهیم، بهتر یاد میگیریم. با استفاده از یک دوره آماده سازی میتوانید ذهن خود را برای کسب دانش جدید آماده کنید. ابتدا حدود سه دقیقه به این فکر کنید که در حال حاضر درباره موضوع مورد نظر چه میدانید. بعد فصل یا کتاب را ورق بزنید این مهارتی است که اغلب اشخاص دارند اما تحت تأثیر آموختههای دوران مدرسه آن را فراموش کردهاند. وقتی به کتاب خانه یا کتاب فروشی میروید. برای انتخاب کتاب مورد نظر آن را به اجمال ورق میزنید. چند کتاب را مرور اجمالی میکنید و بعد از میان آنها یکی را انتخاب میکنید. تورّق کردن یکی از مهارتهای مهم در خواندن است تنها در کتاب خانه یا کتابفروشی هم نیست که میتوانید از این روش استفاده کنید. این کار تدارکی عالی برای مطالعه جدی است. با این کار، نظری اجمالی و کلّی درباره موضوع پیدا میکنید و بی آن که متوجه باشید ساختاری در شما ایجاد میشود که ذهن شما را برای یاد گیری آماده میسازد.
توصیه دوم: برداشت کلّی.
پس از آن که نگاهی اجمالی به فصل یا کتاب انداختید، سعی کنید به برداشتی کلّی برسید. میتوانید خلاصههای انتهای فصلها را بخوانید، به سر فصلها، عناوین و فهرست مطالب نگاه کنید. نتیجه گیریها را بخوانید. حالا دوباره به فصل یا کتاب مراجعه کنید و به نمودارها و جدولها نگاهی بیندازید. دنبال نکات مهم بگردید. میتوانید این اطلاعات را در شروع یا در انتهای مطالب پیدا کنید.
با انجام دادن این کار میتوانید با پیامدهای اصلی کتاب آشنا شوید. اگر احساس کردید که میخواهید از جزئیات بیشتری مطلع شوید، میتوانید کتاب را دقیقتر بخوانید. این روش را روی سایر فصلهای کتاب آزمایش کنید.
توصیه سوم: خواندن دقیقتر.
حتی به هنگام خواندن دقیقتر مجبور نیستید که همه فصل یا همه کتاب را بخوانید مجبور هم نیستید بخشهایی از کتاب را که قبلاً خواندهاید و دوباره خوانی کنید. بعد از مرور اجمالی و رسیدن به برداشت کلّی معمولاً به این نتیجه میرسید که کدام بخشها را میدانید و کدام بخشها را باید بیشتر بخوانید.
درک کردن بخشهای دشوار. همه به هنگام مطالعه به بخشهایی میرسند که درک مطلب به رایشان ساده نیست. ممکن است موضوع دشوار باشد. این احتمال هم وجود دارد که نویسنده مطلب را روان و سلیس ننوشته باشد. بی جهت ساعتهای طولانی وقت صرف فهمیدن مطالب دشوار نکنید میتوان دو دلیل برای این موضوع ارائه داد: اول آن که وقتی موضوع دشوار را کنار میگذارید ذهن شما به شکلی، ناهشیار روی آن کار میکند و دیگر آن که مطلبی که بعد از این فصل دشوار درج شده است میتواند شما را در درک موضوع دشوار کمک کند.
توصیه چهارم: مرور دوباره.
مرور آن چه خواندهاید و آموختهاید برای به خاطر سپردن مطالب در بلند مدت کمک شایان توجه میکند. با رعایت این چهار توصیه نه تنها وقت زیادی صرف خواندن کتاب نمیکنید، بلکه میتوانید کتاب را با سرعت بیشتری بخوانید و آن را بیاموزید. علتش هم این است که در اغلب موارد بخشهای کمتری از یک کتاب را میخوانید.
2 یادداشت برداری.
اغلب اشخاص از روش یادداشت برداری استفاده میکنند. یادداشت برداری روشی برای ثبت اطلاعات است. اما یادداشت برداری هرگز اقدامی انفعالی نیست. برای یادداشت برداری تنها یک راه درست وجود ندارد. بستگی به این دارد که شما به چه منظوری یادداشت بر میدارید. بستگی به مطالب هم دارد. با یادداشت برداشتن برای خودتان مطلب را بازنویسیی میکنید. همین اندازه که بتوانید از مطالبی که یادداشت برداشتهاید استفاده شخصی بکنید کافیست.
یادداشتها میتوانند انواع و اقسام مختلف داشته باشند. میتوانید یادداشتهایتان را مرور و آنها را خلاصه کنید. هر بار که دوباره نویسی میکنید در موقعیتی قرار میگیرید که اطلاعات به دست آمده را بیشتر به خاطر بسپارید. یادداشت برداری میتواند به شکل عکس و تصویر یا به شکل نوشته باشد.
یادداشت برداری به عنوان اقدامی پویا.
به کار بردن مطالب خوانده شده به جای فقط حفظ کردن آنها، به خاطر سپردن را سادهتر میکند. یادداشت شما از نوشته شماست. بنابر این باید آن را به شکلی تدارک ببینید که بتوانید از آن به نحو مطلوب استفاده کنید. سعی کنید نکاتی را که جالب و کلیدی به نظر میرسند یادداشت کنید.
توصیه اول: خلاصه کردن یادداشتها.
کسانی که خود را برای شرکت در امتحانات آماده میکنند خلاصه کردن یادداشتها را کاری مفید و به درد بخور میدانند. به عبارت دیگر یادداشتها را آنقدر فشرده میسازد که عصارهاش باقی میماند. با هر بار مرور و بازخوانی، یادداشتی جدید به وجود میآید. یادداشت از روی یادداشت. در جریان این کار ممکن است در برنامه ریزی کارتان تجدید نظر کنید.
توصیه دوم: کارکردن با اطلاعات.
اگر اطلاعات جمع آوری شده بکار نروند، انبار کردن آنها بی فایده است. هر چه به اطلاعات جدید بیشتر توجه کنیم، بهتر میآموزیم و بهتر از آنها یاد میگیریم. بنابر این تنها به جمع آوری اطلاعات اکتفا نکنید، با آنها کار کنید، با آنها بازی کنید.
توصیه سوم: روش چند رسانهای.
هر چند در مطالعات خود از شیوههای متفاوتتری استفاده کنید، بهتر یاد میگیرید و کارتان خلاقتر میشود. درباره طرح مورد نظرتان بخوانید، بنویسید و حرف بزنید. به صحبتهایی که دیگران در همین خصوص میکنند گوش بدهید. استفاده از مدادهای رنگی، تصاویر و نقاشیهای مختلف میتواند تا حدود زیاد به شما کمک کنند. اینها ابزار مهمی برای حفظ کردن و به خاطر سپردن هستند. اینها به شما کمک میکنند تا رابطه میان عناصر مختلف یادداشتهایتان را در نظر بگیرید. آیا نوار سمعی یا نوار ویدیویی در زمینه موضوعی مورد نظر شما وجود دارد؟ میتوانید مطالب مهم کتاب را روی نوار ضبط کنید و بعد در حالی که در اتومبیل نشستهاید به آنها گوش بدهید.
توصیه چهارم: تقویت یادگیری.
اگر مطلبی را که قصد مطالعه آن را دارید سخت است، بهتر است یادداشتهای تهیه کرده خود را با خود داشته باشید تا در موقعیتهایی که گهگاه دست میدهند روی آنها مطالعه کنید. دستگاه پخش اتومبیل شما وسیله ارزشمندی است که میتوانید از آن به خوبی استفاده نمایید.
راه کار مرور برای امتحانات.
اگر برای شرکت در امتحانات درس میخوانید، لازم است مدتی قبل از شروع امتحانات درسهایتان را بازخوانی و مرور کنید. اگر تا امتحانات شما فرصتی باقی نمانده و شما به تازگی خواندن این کتاب را شروع کردهاید، باز هم میتوانید از روشهایی برای رسیدن به آمادگی بیشتر استفاده کنید.
ابتدا شرایطی را در نظر میگیریم که هنوز تا امتحانات شما فرصتی باقی است. در این خصوص میتوانید از راهکار مرور استفاده کنید که در ادامه مطالب آن را توضیح دادهایم.
1. با دیدی کلی و اجمالی به موضوع نگاه کنید: جنبههای قوی و مثبت شما کدامند؟ در چه زمینههایی با خلاء اطلاعاتی مواجه هستید. نیروی تان را در کجا باید صرف کنید؟ دانستن همه مطالب در تمامی دقایق غیر ممکن است.
2. به هنگام یادگیری از روش تکرار و تمرین استفاده کنید.
3. برای مرور جدول زمانی در نظر بگیرید. بیش از اندازه جاه طلب نباشید. برای هر زمان برنامه محدودی در نظر بگیرید. به خودتان فشار بیش از اندازه نیاورید.
4. برنامهای برای مرور، مرور کردههایتان در نظر بگیرید. به عبارت دیگر یادداشتهای اولیه را مرور کنید و خلاصه مجددی از آن تهیه نمایید.
5. امکان آن وجود دارد که نتوانید همه برنامههایی را که مشخص کردهاید در زمان معینی به اتمام برسانید. از این رو سعی کنید فرصتهای آزادی برای خود در نظر بگیرید تا در صورت نیاز از این فرصتها برای تمام کردن کارتان استفاده کنید.
6. در هر مرور نوشتهها و یادداشتهایتان را خلاصهتر کنید.
7. در صورت امکان به سؤالات امتحان قبلی جواب بدهید.
توجه داشته باشید که هر امتحان تا حدودی یک بازی است و هر چه این بازی را بیشتر انجام بدهید موفقتر میگردید و بر میزان مهارت شما اضافه میشود. وقتی اطلاعات اولیه را داشته باشید، عامل مهم دیگر که این هم تعیین کننده است شیوهای است که در امتحان از آن استفاده میکنید.
اگر امتحان شما نزدیک است و قبلاً از راه کار مرور و خلاصه نویسی استفاده نکرده اید، سعی کنید از فرصت باقی مانده برای مرور و خلاصه نویسی به نحو مطلوب استفاده کنید. اشکال اینجاست که بعضیها تحت تأثیر امتحان به قدری گیج میشوند که بی آن که بدانند و اطلاع داشته باشند اوقات خود را تلف میکنند. از مطالبی که در این فصل خواندید برای هر چه بهتر برگزار شدن امتحانتان استفاده کنید.
راه کارهایی برای کنترل اعصاب به وقت امتحانات.
راه کار عمومی: چشم انداز کلی.
به سوالات زیر پاسخ بدهید:
ـ کدام موضوعات را بلدید؟
ـ کدام یک ضروری و کدام یک انتخابی هستند؟
ـ خلأ موجود برای من کدامست؟
برای این که چه زمانی، چه کاری بکنید برنامهای دقیق بنویسید.
روش روزانه: چشم انداز جزئی.
حالا چشم انداز بلندمدت را فراموش کنید و اقدامات زیر را انجام دهید:
ـ در هر زمان تنها به یک موضوع درسی بپردازید.
ـ وقتی زمان تمام میشود، دست از مطالعه بکشید و به سر وقت موضوع بعدی بروید.
ـ استراحت را فراموش نکنید. پس از هر یک ساعت و نیم درس خواندن دقایقی استراحت کنید.
ـ تمام شب را بیدار نمانید. قهوه بیش از اندازه مصرف نکنید.
ـ به طور منظم بخورید. بخوابید و ورزش کنید.
ـ برنامههایتان را به طور روزانه مورد تجدید قرار ندهید. هفتهای یک بار کافیست.
ـ هفتهای یک روز به خود استراحت بدهید.
ـ روش خود در قبال امتحان را تمرین و تکرار کنید.
ـ یادداشتهایتان را در هر مرحله خلاصهتر کنید.
روز امتحان.
قبلاً برنامه ریزی کنید که چه لباسی میخواهید بپوشید، چگونه به سر جلسه امتحان بروید و غیره.
ـ به یادداشتهای خلاصه شدهتان نگاهی بیندازید.
ـ به موقع به محل امتحان بروید.
ـ به صحبتهای بدبینانه دیگران گوش ندهید.
ـ به خود فرصتی بدهید تا آرام بگیرید.
ـ دستور العمل امتحان را اول بخوانید.
ـ سؤالات را به دقت بخوانید.
ـ زمان پاسخ دادن به هر سؤالی را مشخص سازید.
ـ اگر سؤالی به نظر دشوار رسید، آنچه را میدانید با آن تطبیق بدهید.
ـ اگر احساس کردید مطلب را نمیدانید، آنچه را میدانید یادداشت کنید. اغلب جواب را به این طریق پیدا میکنید.
ـ سعی نکنید هر چه را میدانید بنویسید. جواب دادن به سؤال کافیست.
ـ سعی نکنید در حدّ نابغه ظاهر شوید. راحت باشید.
منبع :سایت اندیشه.





